فیلم نوشت فیلم نوشت

بهروز انوار

مقالات(21)

یک لطیفه ترسناک ; یادداشتی بر فیلم ساعت پنج عصر
یک لطیفه ترسناک ; یادداشتی بر فیلم ساعت پنج عصر

یک لطیفه ترسناک ; یادداشتی بر فیلم ساعت پنج عصر

فیلم سینمایی ساعت پنج عصر اولین اثر سینمایی مهران مدیری در جایگاه کارگردان را می‌توان یک فیلم کمیک با رگه‌هایی از اگزوتیک دانست. در این فیلم که به مانند اغلب آثار مدیری شخصیت اصلی سیامک انصاری است می‌توان نگاه نقادانه مدیری نسبت به جامعه را دید با این تفاوت که در این اثر اشارات سیاسی نیز به کار گرفته شده است.
زندگانی و عقاید آقای ارجمند
زندگانی و عقاید آقای ارجمند

زندگانی و عقاید آقای ارجمند

جمشید ارجمند مترجم، روزنامه نگار، منتقد سینما و ترانه سرا در 24 دی ماه 1318 در تهران متولد شد و در تیرماه 1395 به دیار باقی شتافت. دوره نوجوانی او همزمان با دوران مصدق و اوج گیری جنبش ملی شدن صنعت نفت بود که این جنبش تاثیر زیادی بر منش سیاسی او گذاشت به طوری که همواره خود را یک مصدقی معرفی می کرد.
حریم نامشخص ; نگاهی به  فیلم حریم شخصی
حریم نامشخص ; نگاهی به فیلم حریم شخصی

حریم نامشخص ; نگاهی به فیلم حریم شخصی

حریم شخصی اولین ساخته سینمایی احمد معظمی و اولین فیلمنامه امیر ساعتچی فرد از اواخر آذرماه امسال به سالن سینماها راه پیدا کرد. این در حالی است که این فیلم سال گذشته، بنابر نظر هیئت انتخاب جشنواره فجر از حضور در این جشنواره بازماند.
در ستایش آینده ; نگاهی به فیلم دارکوب
در ستایش آینده ; نگاهی به فیلم دارکوب

در ستایش آینده ; نگاهی به فیلم دارکوب

فیلم دارکوب ساخته بهروز شعیبی، مواجهه دو طبقه اجتماع با یکدیگر است. دو طبقه در منتهی الیه یکدیگر، فاصله این دو طبقه تنها فاصله قشر غنی و فقیر نیست، بلکه فاصله یک بی خانمان ، با مردمانی است که از تمکن و آسودگی برخوردارند. مواجهه یک زن معتاد با گذشته و شاید آینده ای که می توانست در انتظار او نیز باشد.
داستان یک شهر ; نگاهی به فیلم کامیون
داستان یک شهر ; نگاهی به فیلم کامیون

داستان یک شهر ; نگاهی به فیلم کامیون

«کامیون» ساخته کامپوزیا پرتوی از فیلم های خوب جشنواره تا به امروز بوده است. کارگردان گزیده کاری که بیش از فیلمسازی، به عنوان فیلمنامه نویس فعالیت داشته است. این نهمین فیلم پرتوی در جایگاه کارگردان از سال 1366 است.
هراس همیشگی ; نگاهی به جاده قدیم
هراس همیشگی ; نگاهی به جاده قدیم

هراس همیشگی ; نگاهی به جاده قدیم

سینمای زنانه در دهه هفتاد با معرفی چند فیلمساز زن، شیوه ای از نگاه را وارد گفتمان سینمایی ایران کرد که همواره مسائل اجتماعی با محوریت زنان و مشکلات آنها را مورد بحث قرار داده بود. مسائلی که اغلب در سینمای قبل و بعد از انقلاب مغفول مانده بود.
میراث زندگان ; نگاهی به فیلم سرو زیر آب
میراث زندگان ; نگاهی به فیلم سرو زیر آب

میراث زندگان ; نگاهی به فیلم سرو زیر آب

باشه آهنگر در فیلم سرو زیر آب سعی کرده است به یکی از فعالیت ها و دسته های دیده نشده جنگ ایران و عراق بپردازد. «ستاد معراج شهدا» گروهی بودند که جنازه های شهدا را کشف و تشخیص هویت می کردند و پس از بررسی های دقیق و قطعی به خانواده هایشان خبر و تحویل می دادند.
از موضوع تا موضوعیت ; یادداشتی بر فیلم جشن دلتنگی
از موضوع تا موضوعیت ; یادداشتی بر فیلم جشن دلتنگی

از موضوع تا موضوعیت ; یادداشتی بر فیلم جشن دلتنگی

فیلم جشن دلتنگی، فیلمی است که در آن موضوع، قهرمان داستان است. شخصیت ها هرکدام تجلی وجهی از همین موضوع اند. بایداینجا فرقی میان موضوع و موقعیت بگذاریم. موضوع اعتیاد ، با موقعیت اعتیاد متفاوت است.
رنگ گردن مفاهیم ; یادداشتی بر فیلم هایلایت
رنگ گردن مفاهیم ; یادداشتی بر فیلم هایلایت

رنگ گردن مفاهیم ; یادداشتی بر فیلم هایلایت

هایلایت فیلمی در باره ناموس و غیرت است. اما در راه داستان خود، این دو مفهوم را تغییر می دهد. مسئله ناموس و غیرتی که مرد ایرانی به زن و ناموس خود دارد ، مسئله ای نیست که بتوان به راحتی آن را تغییر داد هرچند مناسبات جدید زندگی شهری، گسترش حضور زنان در اجتماع، افزایش آمار طلاق، تغییر باورهای فرهنگی و ارزشی ، خواسته یا ناخواسته مفهوم غیرت و حساسیت بر سر تعصبات خانوادگی را نیز تغییر داده است.
Powered by TayaCMS